Cerita Pembazeran

Kita ni selalu cerita pasal pembazeran, dan tiap dari kita pun tahu yang membazer itu saudara dgn syaitan, tapi kita masih juga dgn perbuatan membazer tu.

contoh, lihat sajalah di bulan puasa terutamanya, berapa banyak kueh mueh samada yg kita beli atau kita buat tapi tak habes? tak percaya tengoklah dalam peti sejuk rumah kita, berapa banyak lauk pauk or kueh mueh yg dok tersimpan hasil dari tak habis dimakan waktu berbuka? sampai naik penuh peti sejuk tu tak muat. last2 ke tong sampah jugaklah mana2 makanan2 yg dah dok lama sgt dlm peti sejuk tu sebab diganti oleh makanan yg kemudian. begitu juga perbelanjaan masa hari raya nanti. berapa billion wang rakyat habis dibelanjakan ke arah persiapan raya? termasuklah diri kita dan family.

mungkin kalau kita seorang nak kuat2kan semangat untuk melawan nafsu berbelanja tu susah, so, apa kata sempena bulan puasa/hari raya tahun ni, kita mulakan kempen ni di bmc ni secara beramai2. mungkin kalau kita saling ingat mengingati akan membuatkan kita lebih berhati2 dalam berbelanja, InsyaALLAH.

so, mari kita mulakan dengan mencongak berapa wang yang kita spend setiap kali ke bazar ramadhan?

macam aku sendiri, ke bazar ramadhan ni dlm seminggu tu mungkin hanya 3 atau 4 kali atau mungkin kurang. takdelah hari2 pi. so, apa aku buat kalau ke bazar tu ialah keluarkan wang 10 rm pegang dalam tangan. so, nak belanja ke apa, tulah duetnya.

masalahnya, wang tu jarang berbaki, tak cukup ada…. camana…?

1 comment so far

  1. arsipmoslem on

    assalamualaikum
    salam ukhuwah


Tinggalkan Jawapan

Please log in using one of these methods to post your comment:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

  • Kiriman Terbaru

  • Komen Terbaru

    Aku Lagi on Amalan2 bida’ah dlm masy…
    rully oktario edison… on Berhati-hati atas perkara yang…
    Arjun Sang Pengembar… on Ilmu Laduni, Antara Hakikat da…
    Ervydal Nasir on Ilmu Laduni, Antara Hakikat da…
    Kang Setro Suprapto on Ilmu Laduni, Antara Hakikat da…
  • Arkib

  • Blog Stats

  • %d bloggers like this: